۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۵۷۸۲۰۰

تاریخ | گزارش ساواک از تجمع هیأت‌های مذهبی

یکی از بزرگترین اجتماعات از مقابل مسجد حاج ابوالفتح آغاز شد. این حرکت با برنامه‌ریزی موتلفه اسلامی کلید خورد و مردم عزادار با طی کردن مسیری طولانی به سمت بازار به حرکت درآمدند.
گزارش ساواک

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسجد از دیرباز کانون وحدت و یکپارچگی مسلمانان بود. این مهم با شروع نهضت اسلامی جان دوباره‌ای گرفت. در محرم 42 که نقطه آغاز نهضت امام خمینی بود، مساجد رونق تازه‌ای یافتند و طی سال‌های بعد به کانون اصلی مبارزه با رژیم پهلوی تبدیل شدند. در عاشورای آن سال مسجد حاج ابوالفتح و مسجد آذربایجانی‌ها، از جمله مهم‌ترین مکان‌ها برای مبارزه با رژیم پهلوی به شمار می‌آمد.

در روز عاشورا، مطابق با 13 خرداد 1342 یکی از بزرگترین اجتماعات از مقابل مسجد حاج ابوالفتح آغاز شد. این حرکت با برنامه‌ریزی موتلفه اسلامی کلید خورد و مردم عزادار با طی کردن مسیری طولانی به سمت بازار به حرکت درآمدند. این حرکت به سخنرانی حضرت امام در عصر عاشورا وصل شد و پس از آن به قیام سراسری 15 خرداد ختم شد. سند زیر که از جمله اسناد ساواک است، نشان دهنده حساسیت و توجه ساواک به مساجد به عنوان حلقه‌های وصل مبارزین در محرم 1342 است./۸۷۶/د۱۰۲/س

منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ارسال نظرات